Nutit se do pozitivního myšlení? Je vůbec správné používat afirmace? Je možné myslet pozitivně a nepotlačovat to, co opravdu cítím?

21.05.2013 21:38
Mezi ezoteriky se v poslední době velmi rozšířilo používání pozitivních afirmací a literatura o pozitivním myšlení. Možná také znáte pár lidí, kteří se na vás neupřímně usmívají a mluví jako pocukrovaná kobliha. Kdybych se nevzpamatoval, časem bych se k nim přidal. Ačkoli musím doplnit, že pozitivní myšlení mi totálně změnilo život a velice mi pomohlo. Pokud si to vyzkoušíte, určitě sami zjistíte, že pozitivní afirmace opravdu mají obrovskou sílu a síla myšlenky funguje tak silně, že můžete přeprogramovat celou svou realitu. Proč je tedy problém nutit se do toho, když to pomáhá?

Jde o to, že vás život nefunguje přímo na základě myšlenek, emocí, slov, vašeho jídelníčku apod. Funguje na základě VIBRACÍ. Důvod, proč myšlenka funguje, je, že každá myšlenka má svou vibraci. Podle zákona přitažlivosti k sobě myšlenka o stejné vibraci přitáhne situace v životě, jež s ní rezonují. Proto tedy afirmace typu "vše je v pořádku" mohou ve vašem životě pořádek vytvořit. Proto by se mohlo zdát, že je vlastně v pořádku vybírat si jen ty "dobré" myšlenky a ty špatné vůbec neřešit. Tuhle část obsahuje většina knih o pozitivním myšlení. Jenže - z mého pohledu - zde chybí ještě část druhá:
Nejen myšlenky, ale i emoce mají svou vibraci. Emoce jsou energie. Podle zákona zachování energie se nemůže ztratit. Může pouze změnit formu. Pokud odsouváme všechno negativní na hromádku s nápisem "NECHCI VIDĚT", ta energie se začne blokovat, poněvadž nedostane možnost projevit se a "změnit formu". Tak se stane, že i když si 400x denně opakujete "všechno je úžasné, přišel jsem dnes o práci - no super, dostanu lepší, nebudu se tím trápit!", nebudete se cítit skutečně šťastní. Můžete si vytvořit iluzi štěstí, o které podvědomě tušíte, že není skutečná, protože jste potlačili to, co doopravdy cítíte. Mezi lidmi obecně putuje jeden velký mýtus - všechno nepříjemné = špatné (zejména emoce). Lidé se neustále snaží cítit něco jiného než právě teď - můžeme to vidět na každém rohu - závislosti, které mají přehlušit to, co člověk nechce prožít, záchvaty vzteku (vztek se potlačuje tak dlouho, až to prostě praskne), deprese (nakonec před svými skutečnými pocity prostě neutečete) atd. Mnohé lidi jsem učil pozitivnímu myšlení tak, jak je tradičně prezentováno - a výsledky? Většině lidí se život radikálně změnil, pomohlo jim to si určité věci uvědomit, ale postupem času sklouzávali zpět do negativity. Pokud se vrátili k milionu afirmací, bylo vše opět ok. To funguje asi takhle - představte si sami sebe jako auto, které honí policie, protože něco není v pořádku. Pozitivní afirmace by v tomto případě představovaly "přidat na plyn". Tím, že neustále přidáváte, ve skutečnosti jen pořád před něčím utíkáte.
Negativní emoce nejsou škodlivé. Problém se nachází v našem pojetí. Kdybychom se zastavili a bez myšlenek emoci plně prožili, mohla by bez problému přeměnit formu a opustit nás. Jenže – místo abychom emoce prožívali, přidáváme k nim spoustu myšlenek. Např. rozčílí mě kolega z práce. Celý den na to musím myslet a cítím k němu obrovský vztek. Pořád si říkám: „Jak to jen mohl udělat?! Co si o sobě vůbec myslí?“ V tu chvíli už to není kolega, kdo vyvolává emoci hněvu, ale je to moje logická mysl. Moje vlastní myšlenky mě rozčilují, a když se tím budu nadále zaobírat, můžu z toho mít v budoucnu jak psychické tak zdravotní potíže. Mohl bych si tudíž pomyslet, že to způsobily negativní emoce, ale ve skutečnosti jsem si to způsobil já sám. Nejlepším řešením v tuto chvíli je zastavit se a plně prožít svůj hněv. Vynechat z toho veškeré myšlenky. Během chvilky sám odezní. Zkuste si to. Budete dost možná velmi překvapeni!

Z toho co jste se teď dočetli by se dalo usoudit, že je „špatné“ používat afirmace a pozitivní myšlení. Spousta lidí si právě tohle myslí. Ale jak víme, nic není tak černobílé, jak by se mohlo zdát. Během své práce s lidmi jsem přišel na to, že každý potřebuje naprosto individuální přístup a každému přijde do cesty to, co zrovna potřebuje. U některých lidí může být prospěšnější vysvětlit jim, jak se donutit myslet pozitivně. Jak jsem totiž už zmínil, afirmace skutečně pomáhají a člověk si ani dlouhou dobu nevšimne toho, že všechno negativní odsouvá. Z toho důvodu mohou velmi pomoci lidem:
1) S těžkým onemocněním.
2) S velkými psychickými problémy.
3) S hlubokou nenávistí sebe sama.
4) Chudým
5) Lidem, kterým se nic nedaří.
Přijde mi jako důležité pochopit, že někdo zkrátka není připraven na práci s emocemi. V budoucnu je mnohdy jednodušší odstraňovat komplex z toho, že se nutím myslet pozitivně, než obrovské množství emocionálních problémů. Proto každý, kdo cítí, že jeho cesta vede přes pozitivní myšlení, má vlastně pravdu.

Teď se dostávám k třetí otázce – je možné myslet pozitivně (používat afirmace) a nepotlačovat to, co cítím? Je několik možností i názorů. Pokud plně prožijete a ztransformujete to, co opravdu cítíte a co si skutečně myslíte, nebudete afirmace potřebovat. Pozitivní myšlení přijde samo. Další možností je najít rovnováhu mezi afirmacemi a prací s emocemi. Tzn. používat jen ty afirmace, u kterých cítím, že to tak je – např. když se cítím fajn, můžu si říkat vše je v pořádku, protože tím vytvářím tu samou informaci do budoucna. Poslední možností, o které zatím vím, je používání afirmací a následné časté odbloky – tzn. počítáte s tím, že dočasně něco možná potlačíte, ale odblokem dovolíte emoci se projevit a tudíž vám dále nebude činit potíže.

Ať už afirmace používáte nebo nikoli, nechte se vést. Nebojte se říci si o to (i myšlenkou), co skutečně chcete, a žádejte o pomoc cokoli, v co věříte. Pozitivní myšlení je obecně velmi rozporuplné téma a existuje takové množství názorů, že se v nich člověk prostě nevyzná. To, co jsem právě napsal, je jeden z nich – jeden z milionu. Vaše zkušenost může být naprosto odlišná. Pozitivní myšlení má také samo o sobě spoustu obměn – na stejném principu funguje např. „vynucená“ vděčnost, mnohdy populární termín bezpodmínečná láska (pokud je chápána jako vynutitelná různým cvičením apod.) a spousta dalších. Je jen na vás vybrat si, co rezonuje s vámi. Budu rád, když mi své názory napíšete do diskuze :).

MN

 

Diskusní téma: Nutit se do pozitivního myšlení? Je vůbec správné používat afirmace? Je možné myslet pozitivně a nepotlačovat to, co opravdu cítím?

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek