Základy zdravého životního stylu 1. díl - ZDRAVÁ STRAVA, 5. část

27.08.2013 17:12

V minulém díle jsme mluvili o návykových látkách. Jak jsem slíbil, dnes vám povím něco o potravinách, které je vhodné zařadit do svého jídelníčku.

1) Konopné semínko

Považuji ho za jednu z nejlepších potravin, co se týče zdravé výživy. Obsahuje celou řadu minerálů (např. železo, hořčík, vápník, draslík aj.), dokonalý poměr omega 3 a omega 6 mastných kyselin, chlorofyl, lecitin, bílkoviny a vitamíny (zejména A, B komplex, C,E). Podporuje imunitní systém, trávení, jedná se o ideální potravinu pro sportovce. Jelikož bílkovina, kterou obsahuje, je kompletní, jedná se o jednu z nejlepších potravin při vegetariánství, veganství i syrové stravě. Z energetického hlediska velmi dobře funguje s většinou lidí. Můžete si jej nasypat do snídaňové kaše, na chleba s pomázánkou, do omáček... Dá se to nacpat snad do čehokoli :D. Za velmi dobrou formu zpracování považuji také konopné mléko (návod, jak jej vyrobit, najdete zde).

2) Ovoce a zelenina

Myslím, že to snad ani nepotřebuje dodatek. Tohle zkrátka do zdravé stravy 100 % patří. Doporučuje se 5 porcí ovoce a zeleniny denně, obecně platí zásada, že čím víc ovoce a zeleniny, tím lépe. Bohužel je na tom v dnešní době spousta chemických postřiků, takže pokud máte možnost, sežeňte si to v bio kvalitě, ideálně od farmářů.

3) Kokosový olej

Krásně voní a skvěle se hodí na pečení. Je pravda, že si trochu připlatíte, ale nebojte, vyplatí se to. Zdravotní účinky jsou opravdu blahodárné. Posiluje imunitní systém, má schopnost likvidovat kvasinky v těle, pomáhá při hubnutí, snižuje riziko cukrovky a srdečních chorob a snižuje hladinu "špatného" cholesterolu. Může též působit jako přírodní antibiotikum. Má příznivé účinky na zdraví kostí a pomáhá při chornické únavě. Doporučuje se též denně užívat 1 - 2 lžíce kokosového oleje při Alzheimerovi nebo demenci.

4) Obiloviny

Moje oblíbené jsou jáhly a pohanka. Pohanku je velmi dobré konzumovat při srdečních a cévních onemocněních, častém krvácení a křečových žilách, žaludečních a dvanácterníkových vředech. Jáhly obsahují velké množství železa, vitaminu B, fosforu, zinku, draslíku, hořčíku a mědi. Dále obsahují také vlákninu a křemík. Jsou lehce stravitelné a hodí se i pro sportovce. Mají zahřívací účinek na organismus, čímž pomáhají při hubnutí i nabírání váhy. Ideálním způsobem přípravy těchto obilovin je např. snídaňová kaše.

5) Luštěniny

Luštěniny mají nízký glykemický index a obsahují vysoké množství vlákniny. Mohou sloužit jako prevence kardiovaskulárních onemocnění, diabetu, zácpy a nádorových onemocnění zažívacího traktu. Obsahují hořčík, mangan, draslík, fosfor, zinek, vápník, železo a vitamin B (v závislosti na druhu). Nadýmání předejdeme, když luštěniny konzumujeme naklíčené nebo je dopředu na 24 hodin namočíme, popř. je konzumuje častěji, protože tím se vytvoří v zažívacím traktu mikroflóra, která je dokáže lépe zpracovat. Velmi dobré jsou zejména červená čočka, žlutý hrách a mungo.

6) Dýně Hokaido

Je bohatá na vitamíny a minerály, obsahuje zejména vápník, hořčík, fosfor, draslík, vápník, betakaroten a vitamíny A, B, C. Pomáhá při onemocněních slinivky, sleziny, pomáhá při poruchách ledvin a při žaludečních a srdečních potížích. Pražená semínka jsou velmi dobrou prevencí a též podporou léčby problémů s prostatou. Má nízký energetický obsah, takže je vhodná též při redukční dietě.

7) Ořechy

Ořechy obsahují vhodné tuky, mají příznivý vliv na srdce a fungují jako prevence infarktu. Mají vysoký obsah bílkovin, vlákniny, minerálních látek i vitamínů. Snižují hladinu cholesterolu, působí jako antioxidant a obsahují hodně živin. Některé druhy mají též protizánětlivé účinky a některé též chrání před vznikem cukrovky. Pražené a tepelné úpravy snižují prospěšné účinky na zdraví. Proto pokud možno je konzumujte v syrovém stavu. Konzumujte cca hrst ořechů několikrát týdně. Moje oblíbené jsou pekanové ořechy a para ořechy :).

8) Zázvor

Podporuje srdečně-cévní systém, snižuje hladinu cholesterolu v krvi a játrech, podporuje imunitní systém, působí protizánětlivě, prohřívá organismus, uvolňuje, může pomoct při některých bolestech hlavy a také působí jako afrodiziakum. Dále také působí výborně na trávení (je možné jej použít proti nevolnostem při cestování). Nic se ale nemá přehánět, zázvor je sám o sobě dost silný, takže jej užívejte v mírném množství.

9) Lněné semínko

Aby mělo požadované účinky, musí být konzumováno v syrovém stavu - nesmí se tepelně upravovat. Jedná se o vynikající zdroj omega-3 mastných kyselin, vlákniny a velkého množství vitamínů (B,C,E, železa, draslíku, vápníku, hořčíku). Působí na žaludeční potíže, zácpu, snižuje vysoký krevní tlak a cholesterol, zvyšuje pružnost šlach a kloubů, pomáhá při kožních problémech (můžete jej použít smíchané s vodou jako obklad), hormonálních problémech. Slouží jako prevence rakoviny a virových onemocnění. Musí být vždy čerstvě namleté (nebo jej můžete rozkousat, což ale spoustě lidí vadí). Neužívejte ho více než 2 - 3 lžičky denně. Při užívání lněného semínka musíte pečlivě dodržovat pitný režim.

10) Mrkvovo-jablečná šťáva

Jedná se o šťávu, která se nejvíce ze všech využívá při Gersonově terapii (dokument o Gersonově terapii zde). Podporuje trávicí systém, snižuje cholesterol, celkově detoxikuje organismus, podporuje imunitní systém, pomáhá při rekonvalescenci, pomáhá při očních chorobách, chrání před osteoporózou, snižuje riziko infarktu, aterosklérózy (kterou pomáhá též léčit) a cévně-mozkových příhod, rozpouští žlučníkové kameny, čistí játra, snižuje riziko rakoviny a zlepšuje kvalitu spánku. Pijte ji čerstvě odšťavněnou (většina džusů z obchodu nemá s mrkvovou šťávou nic moc společného, ale najdou se i výjimky). Denní dávka by neměla být větší než 500 ml, což je pro běžného člověka optimální množství.

 

Samozřejmě existuje obrovské množství potravin, které je dobré konzumovat. Zde jsem vám nastínil 10 mých oblíbených, které mi dělají dobře. Jak píšu, dělají dobře mně. To, že budou dělat dobře vám, nejde zaručit. Proto si prozkoumejte, které potraviny vám zdravotně pomáhají, a toho se držte :).

V příštím díle se podíváme na pitný režim a proč je důležité jej dodržovat.

 

 

 

Zdroj obrázku: 

Copyright (c) 123RF Stock Photos